حتما می دانید که یکی از مشکلاتی که برای بسیاری از کولرهای گازی اسپلیت پس از یک یا دو سال کارکرد پیش می آید کم شدن شارژ گاز یا کمتر شدن فشار گاز کولر گازی است که طبیعتا در هنگام بروز این مشکل باید اقدام به شارژ گاز کولر توسط کارشناس متخصص شود. البته طبعا نوع گازی مخصوص شارژ با توجه به اینکه کولر گازی شما معمولی باشد یا اینورتر Inverter باشد فرق می کند زیرا گاز R22 برای شارژ گاز کولر گازی های معمولی و گاز R410 برای شارژ کولر گازی های اینورتر و پرتابل بکار می رود . البته این موارد در مقالات آموزش نصب کولر گازی نیز وجود دارد که می توانید بیشتر مطالعه نمایید.
ولی در این میان چیزی که برای بسیاری از افراد سوال مهمی است این است که :

چه زمانی اقدام به شارژ گاز کولر گازی نماییم؟

قبلا نیز بیان شد که هزینه شارژ گاز کولر گازی اسپلیت با توجه به نوع گاز و میزان شارژ گاز متفاوت است. ولی می خواهیم توجه شما را به علائمی جلب کنیم که در صورت دیدن این موارد باید اقدام به شارژ کولر گازی نمایید:
  • اگر بعد از یکسال و نیم الی دو سال کارکرد کولر گازی متوجه شدید که سرما دهی کولر گازی کمی کمتر شده است این مورد به احتمال زیاد به کم شدن فشار گاز کولر برمیگردد. البته اگر کارشناس مربوطه نیز این مورد را تایید کرد باید اقدام به شارژ نمایید.
  • اگر دیدید نسبت به قبل خیلی بیشتر طول می کشد تا اولین سرمای کولر حس شود مشکل به کم شدن گاز کولر برمیگردد.

آیا هر موقع که سرمای کولر کم شد باید شارژ گاز شود؟
خیر ، همانطور که بیان شد پس از تقریبا 2 سال بیان شد و همچنین دقت نمایید که اگر کولر تازه شارژ شده و باز بعد از مدت کوتاهی مجددا مشکل برگشت این مشکل از دو جا می تواند باشد :
  • نشتی در اتصالات کولر گازی وجود دارد و باید نشت گیری شود.
  • رادیاتور کولر مشکل دارد و باید سرویس و شستشو گردد.
  • البته در مواقع خاصی ممکن است بخاطر خرابی خازن کولر گازی باشد البته در این مورد سرمایش کولر قطع و وصلی دارد.
  • با نصب گیج مانوفیلد می توان فهمید که گاز کولر کم است. معمولاً فشار گاز در کولر گازی در هنگام کارکرد کمپرسور باید حدود ۶۰ psi باشد و اگر کمتر بود پس نیاز به شارژ دارد.
  • اگر در حالی که کولر در حال سرما دادن است به دور لوله اتصالی و یخ زدن با برفک زدن فین‌ های اواپراتور برفک و یخ زدگی مشاهده کردید پس شارژ گاز کم است.
  • اگر روی لوله برگشت کندانسور (لوله نازک) کولر گازی یخ زدگی مشاهده نمودید پس نیاز به شارژ گاز دارد.
  • اگر اقدام به خرید کولر گازی می‌کنید باید دقت کنید که یک کولر گازی نیاز به سرویس سالانه دارد تا بهینه کار کند.

سه شنبه 28 خرداد 1398
بؤلوملر : نیازمندیها,