شهری باستانی با پیشینه ای با شکوه

تقریبا تمام افرادی که به نوعی عاشق تاریخ، فرهنگ، تمدن و هنر هستند دوست دارند برای یک‌ بار هم که شده از کشورهایی که غنای فرهنگی و هنری دارند مانند کشور زیبا و  باستانی ارمنستان (Armenia) دیدن کنند و برای همیشه خاطرات زیبای آن روز‌ها را در یاد خود بپرورانند و از این بابت به خود ببالند. در ابتدای سفر و قبل از رزرو تور ارمنستان لازم است که نیت خود را از سفر مشخص کنیم و بدانیم به دنبال چه هدفیاین راه دور و دراز را طی می کنیم و این هزینه‌ای سنگین را متقبل می‌شویم تا به راحتی مقصدمان را مشخص کنیم. ممکن است قصد ما از سفر بازدید از منابع طبیعی و یا جاذبه‌های ساخت دست بشر باشد، یا به نیت زیارت از مکان‌های مذهبی سفر کرده باشیم، یا می‌خواهیم سفری ماجراجویانه به اعماق دریا ها برای کشف زیبایی های جهان داشته باشیم، یا این‌‌که برای شرکت در فستیوال‌ها یا رویداد‌های ورزشی راهی سفر می‌شویم. و در نهایت تعداد زیادی از افراد هستند که جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و‌ هنری است که آن‌ها را به سفری خاطره‌انگیز وا می دارد. ارمنستان کشوری است که با موقعیت جغرافیایی و نیز تاریخ و فرهنگ بسیار غنی می‌تواند مقصدی برای تمام گردشگرانی باشد که می خواهند غرق در زیبایی های این منطقه شوند از جاذبه‌های گردشگری ارمنستاندیدن کنند. ارمنستان کشوری در طول رشته کوه‌های قفقاز و‌ در شمال کشور ایران با آب و هوایی متنوع و مطبوع جاذبه‌های تاریخی- فرهنگی زیادی برای بازدید کردن دارد که گردشگری یکی از صنعت‌های مهم برای این کشور از لحاظ در‌آمد‌زایی است. یکی از شهر‌های تاریخی ارمنستان که نزد بازدید کنندگان محبوبیت خاصی دارد شهر اجمیازین (Echmiadzin) ‌است که به سبب کلیسای قدیمی خود مشهور است. در ادامه به بررسی این شهر زیبا و تاریخچه آن خواهیم پرداخت.

شهر مذهبی اجمیازین

شهر مذهبی اجمیازین ارمنستان:

شهر اجمیازین جزو ‌۴ شهر مهم و بزرگ ارمنستان و در فاصله ۲۵ کیلومتری از ایروان قرار دارد و به دلیل این‌که در گذشته محل زندگی اسقف اعظم ارمنستان بوده است آن را شهری مذهبی نیز می‌خوانند. شهر اجمیازین تا قرن ۴ میلادی پایتخت ارمنستان و مهمترین شهر این کشور بوده است و‌ به همین دلیل از عظمت و اعتبار خاصی برخوردار است. ارمنستان قدیمی‌ترین کشور در دنیاست که دین مسیحیت را به عنوان دین رسمی خود انتخاب کرده و بعد از این به رسمیت شناختن، برگ جدیدی از دفتر پیشرفت برای این کشور رقم‌ خورد و خط ارمنی را ابداع کردند و رونق های اقتصادی زیادی نصیب کشور ارمنستان شد. تعدادی از علما و وزیران ارمنی که در دربار شاه ایران یعنی شاه عباس مشغول به کار بودند بعد از به رسمیت شناختن دین مسیحیت توسط ارمنستان قصد بازگشت به کشور خود را کردند اما شاه عباس مانع آنان شد و برای ممانعت از این کار دستور داد که سنگ‌های کلیسای اجمیازین را به ایران بیاورند و عکس خودش را بر آن‌ها حکاکی کنند که بعد از مدتی پشیمان شد و دستور داد تا کلیسایی به سبک کلیسای اجمیازین در اصفهان بنا کنند، کلیسای وانک اصفهان که تا به امروز مرکز روحانیت ارمنستان در ایران است به این دلیل ساخته شده است.

اجمیازین

تاریخچه شهر مذهبی اجمیازین:

قدمت شهر باستانی اجمیازین ( اجمیازین به معنای ظهور یا به دنیا امدن تنها فرزند است) به قرن ۳ و ۴ قبل از میلاد می رسد و در آن زمان به نام واقارشاربات (Vagharshapat) خوانده می‌شده که پایتخت ارمنستان و مهمترین شهر آن نیز بوده است. کلیسای زیبای اجمیازین که مهمترین جاذبه گردشگری ارمنستان و اجمیازین و یا حتی کشور ارمنستان به شمار می‌آید در سال‌های ۳۰۱ تا ۳۰۳ میلادی توسط شخصی به نام گریگور لوساوریج بنا نهاده می شود و تصمیم‌گیری در مورد ساخت این بنا از آن‌جا می آید که گریگور لوساوریچ (Grigor Lusavorich) که نخستین رهبر دینی ارمنستان بود و به گرگور روشنگر (Gregory the Illuminator) معروف بوده است، شبی در خواب می‌بیند عیسی مسیح (ع) با عصای طلایی رنگ محلی به نام اوبایک را به او نشان می دهد و او نیز اقدام به ساخت کلیسا در این مکان می کند. بعد از مرگ گریگور لوساوریچ او را نیز در این کلیسا دفن می‌کنند و مقبره ی او اکنون نیز در کلیسا قرار دارد. عصایی طلایی رنگ نیز که در خواب دیده بود در وسط کلیسا به عنوان نماد آن وجود دارد. کلیسای اجمیازین ۴ وروی دارد دو ورودی در شمال و جنوب و یک ورودی اصلی که به شکل برج ناقوس است و یک ورودی تاریخی که بر اساس افسانه‌ها و روایات محل رفت و آمد تیرداد شاه ایران و خانواده‌اش بوده است. دو‌ تخت زیبا در کلیسای اجمیازین وجود دارد که هر دو به عنوان هدیه و پیش کش به این کلیسا اهدا شده است یکی از تخت‌ها در سال ۱۷۲۱ توسط ارامنه سمیرنا که با گنبدی از مروارید و طلا مزین شده بود به کلیسا اهدا شد و تخت دوم نیز توسط پاپ سیزدهم رییس کلیسای کاتولیک روم در سال ۱۶۹۶ به کلیسا پیش‌کش شد. در سال ۱۸۶۹ سه بنای دیگر به کلیسای اجمیازین افزوده شد که با طراحی ظاهری بسیار خاص، از دیگر بناها متمایز است و ارزش هنری بسیار دارند و به عنوان موزه محل نگهداری آثار گران‌بها هستند. محققان و باستان شناسان بعد‌ها به این نکته مهم دست یافتند که این مکان در زمان‌های بسیار دور محل معبد خدایان بوده است. کلیسای اجمیازین در طول سال‌ها در معرض حملات و اعتصابات زیادی بوده است برای مثال در سال ۳۶۰ شاه ایران با حمله به ارمنستان سعی می‌کند که این کلیسا را نابود کند و دین زرتشت را در این کشور رایج کند که موفق نمی‌شود و به فاصله کوتاهی آن را بازسازی می‌کنند. کلیسای اجمیازین در قرن ۱۷ میلادی به طور کلی بازسازی شد و اکنون یکی از جاذبه‌های توریستی ارمنستان برای گردشگرانی جالب است که علاقمند به تاریخ هستند و علاوه بر‌ خود جاذبه از طبیعت زیبای این مکان در کوه‌ها و دره‌های شیب دار و زیبا که پوشیده از گیاهان کمیاب است لذت می‌برند. همان‌گونه گه در بالا نیز اشاره شد ساخت کلیسای وانک اصفهان نیز با الهام گرفتن و برای ارمنی‌هایی که در زمان شاه عباس در ایران بودند احداث شده است.

اجمیازین

سخن آخر:

شهر اجمیازین ۲۵ کیلومتر از ایروان فاصله دارد و با تاکسی به راحتی می توانید با رزرو تور لحظه آخری ارمنستان از این شهر باستانی دیدن کنید و در راه از طبیعت زیبای کوهستان و قله‌های سر سبز و دره‌های مزین به گل‌های رنگارنگ لذت ببرید و به آواز پرندگان بی‌نظیر و کمیابی که این دره‌ها را برای سکونت انتخاب کرده‌اند گوش جان بسپارید. ساعت بازدید از این کلیسا ۷:۳۰ صبح تا ۱۷:۳۰ است و بازدید از آن برای عموم آزاد است. کشور ارمنستان به سبب نزدیکی جغرافیایی که با کشور عزیزمان ایران دارد و نیز با تشابهات فرهنگی و‌ تاریخی در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه مردمان عزیزمان قرار گرفته است و علاقمندان به سفر و گردش را به خود جذب می‌کند تا با غذاهایی خوشمزه و نوشیدنی‌هایی متنوع و مشهور و نیز جاذبه‌هایی طبیعی ارمنستان به پذیرایی از گردشگران بپردازد اگر علاقمند به سفرید و به فکر سفری هستید که از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه باشد و ارزش گشت و‌گذار را داشته باشد پیشنهاد می‌کنیم تور ازران ارمنستان را حتما رزرو کنید. همچنین برای خواندن مطالب بیشتر در مورد ارمنستان و آماده‌سازی خود برای سفر حتما به بخش راهنمای سفر ارمنستان سری بزنید. در ضمن، اگر میخواهید از تجربه دیگر گردشگران در ارمنستان بهره مند شوید یا میخواهید تجربیات سفر خود را با دیگران در میان بگذارید به بخش سفرنامه ارمنستان نیز نگاهی بیندازید. توریاب یکی از بهترین و امن‌ترین ارائه‌دهندگان خدمات تور و گردشگری در سراسر ایران است.

سه شنبه 28 خرداد 1398
بؤلوملر : گردشگری,